Medvědí tanec v Havlíčkově Brodě
Autor / Zuzana Dudášová - Mladá fronta DNES Datum / 22.10.2014

Poslední měsíce života nemocného Jaroslava Haška na Lipnici. To je hlavní téma nového románu české spisovatelky Ireny Douskové, který nese název Medvědí tanec. Sama autorka ho přijela prezentovat na 24. podzimní knižní veletrh v Havlíčkově Brodě. „Píše se rok 1922 a my se ocitáme ve venkovském světě, kam se Hašek uchýlil, aby dopsal své životní dílo. O Švejkovi sice padne pár zmínek, ale to je vše. Dousková nenapsala biografický román o spisovateli, který se dočkal světové slávy až po smrti. Daleko víc ji zajímá existenciální situace vyhasínání sil někoho, kdo se po celý život bohatýrsky bavil, provokoval, a ještě o tom uměl vtipně vyprávět a psát,“ stojí v anotaci knihy.
Knížka ukazuje, jak žila Lipnice před devadesáti lety „Nechtěla jsem psát pouze o posledních chvílích Haškova života. Snažila jsem se ještě ukázat, jak vypadal život běžných lidí v Lipnici nad Sázavou na začátku 20. let minulého století,“ přiblížila Dousková. Podle jedné z recenzí, které na knihu vyšly, se nedá říct, že dožívající spisovatel je jedinou hlavní postavou díla.
„V knize kromě Jaroslava Haška figuruje jeho druhá žena Šura, kterou si přivezl z Ruska, kde prožil první světovou válku. A potom jeho lipničtí přátelé, jako například tamní vinárník Vítězslav Bondy nebo lesmistr (správce lesů - pozn. red.) Hubert Böhm,“ vyjmenovala autorka další důležité charaktery.
Při psaní se Dousková snažila čerpat z historických faktů. Nedrží se jich však za každou cenu a prostor dostává i autorčina fabulace. „Vycházela jsem z toho, co jsem si nastudovala a načetla z literatury. Tedy ze vzpomínek Haškových současníků, jeho vlastní korespondence nebo informací od haškologů,“ vysvětlila Dousková.
Uchvátil ji hrad. A zklamala stále stejná muzejní expozice Inspiraci čerpala i přímo v Lipnici nad Sázavou. „Byla jsem tam mnohokrát, abych se tam porozhlédla a nasála atmosféru místa. Moc se mi líbilo, udělalo na mě velký dojem. Shledala jsem, že je to úžasné, téměř magické místo,“ podělila se o své dojmy spisovatelka, jejímž doposud nejznámější dílem je román Hrdý Budžes.
Nejvíce Douskovou v Lipnici oslovil tamní hrad a jeho panoramatický výhled do okolí. „Myslím, že se tam budu ráda vracet i po dopsání knížky. Jen mě trochu nemile překvapilo, že expozice Haškova muzea se od doby vzniku vůbec nezměnila, je pořád stejná. Říkala jsem si, že by to možná chtělo trochu oživit a zaktualizovat,“ našla i negativa padesátiletá spisovatelka.
Do psání Medvědího tance se pustila, protože Jaroslav Hašek patří k jejím oblíbeným autorům. „Zdálo se mi, že je Hašek prezentován trochu jednostranným pohledem. A taky mě zaujalo, že i když je dnes všeobecně uznávaným autorem, stále budí kontroverzi,“ uzavřela Dousková.