recenze v časopise Instinkt
Autor / Jindřich Göth Datum / 23.3.2017
Na pouti k sobě samému

Jak řešit krizi středního věku? Jsou muži, kteří se s ní porvou nákupem nového auta, případně mladou milenkou. V knize RichardaErmla Můj muž, má žena se s ní ústřední dvojice zkouší vyrovnat cestou do Ladaku.

Nevydávají se tam poprvé, kdysi před lety se tam už podívali. To byli ale oba ještě mladí a zamilovaní. A jak se říká v té letité anekdotě, teď už jsou oba jen to „a“. Vášeň vychladla, život přidal mnoho vrásek na tváři i na duši a výlet do Indie je pokusem, jak do krbu vychládajícího vztahu přihodit pár polínek a doufat, že alespoň přeskočí jiskra.
Zkusit alespoň částečně rozplést zašmodrchaný život cestou do Indie se už pokoušel kdekdo, vzpomeňme například sborník Karí povídky hospodského básníka života Václava Koubka. Nic ve stylu jeho absurdních grotesek tentokrát ale nečekejte, novela Richarda Ermla je vážnější, zamyšlenější, chvályhodně však prostá dutého patosu, k němuž by podobný námět sváděl. Žádná velká slova, ani prvoplánové okouzlení zcela jiným světem, koneckonců bezejmenná dvojice herec a překladatelka odborných textů není v Indii poprvé. Cílem její cesty je návštěva učitele, u něhož před lety pobývali. Čili výlet do Indie je v tomto případě spíš exkurzí do jejich nitra.
Richard Erml na svůj příběh nahlíží dvojí optikou, o roli vypravěče se poctivě dělí oba dva aktéři. Máme tak možnost sledovat, co se děje v duších a myslích obou dvou, a rozhodnout se, ke komu se přikloní naše sympatie. Není to nijak snadné, v tomto neokázalém a subtilním líčení jedné už skoro zadupané lásky není a nemůže být vítězů ani poražených. Nic tu není černobílé, stejně jako v životě.
Erml nesoudí, nestraní ani jednomu z účastníků. Během čtení se pak na mnoha místech přistihnete, že je máte vlastně oba dva rádi. Že vám přilnuli k srdci, fandíte jim a nechce se vám s nimi loučit. Prostá a působivá kniha o naději. Nijak výjimečná, na druhé straně ale disponující silou povzbudit mnohem účinněji než všemožné instantní slepičí polévky pro duši a toltécké pravdy.