recenze v Lidových novinách
Autor / Vladimír Karfík Datum / 21.12.2017

Děti jsou dospělé, život jde cestami až příliš zaběhanými. Muž opustil hereckou dráhu, příliš dlouho čekal na roli, jíž by přesvědčil o svém talentu a oslnil hlediště. Skončil v obyčejném občanském zaměstnání a také méně pil, určitého histriónství se však zcela nezbavil. Žena, spolehlivější z obou partnerů, vytrvala u překládání odborných knih, jenom mezi četbou a texty se jí objevovalo víc orientálních látek. Z mužova popudu se rozhodli k cestě do indického Ladaku, Malého Tibetu pod Himálajem, za vzpomínkou na počátky vzájemného vztahu a též s nejistou nadějí shledat se po dlouhé době s moudrým buddhistickým učitelem. Už na místě žena v duchu zvažovala, jestli jim cesta stojí za to, zda může ještě zachránit odumřelé manželství, anebo se začnou navzájem nesnášet tisíce kilometrů od domova bez šance, že se mohou okamžitě vrátit. Stojí to riziko za to? Stereotypy, do nichž upadá dlouhý vztah, autor konfrontoval s mohutností přírody a hor, což by mohlo vypadat jako přitažené za vlasy, přesto je tomu tak, každý namáhavý výstup je vlastně zkouškou pevnosti vztahu. Z krizí a při úbytku sil v horách pomáhají jeden druhému. Poznávají, že nejenom oni, i dávná místa se změnila, většinou nikoli k lepšímu, poznamenal je turismus. Starý učitel je však nezklamal, sám nemocný, dodal jim sílu. Richard Erml vzájemný vztah manželské dvojice podrobil zkoušce nenápadně líčením jejich každodennosti, kdy pochyby u nich sice trvají, ale detaily dlouhého soužití jsou pevnější. Příběh ke katarzi či happy endu nedojde, avšak ani k rozchodu - s ním si vlastně oba už spíš pobaveně pohrávají, a jistě někde za posledními stránkami knihy muž a žena zůstanou spolu, společný život je příliš cenný.