Hrdý Budžes básnivý!
Irena Dousková vydává svůj první samostatný básnický počin, sbírku veršů
s názvem Bez Karkulky. Zde bez patosu a naštěstí ne bez vtipu píše
o prchavosti času, ztrátě iluzí nebo si rozmarně pohrává s jazykem.
S jménem Ireny Douskové , autorky celkem osmi knih, většině čtenářů
nejspíš hned naskočí titul Hrdého Budžese, její nejslavnější prózy, již
k popularitě vyneslo mimo jiné i půvabné divadelní zpracování
s Barborou Hrzánovou v hlavní roli. Jako básnířka přitom není Dousková
žádným neškoleným autorem chvějící se prvotiny: v roce 1992 přispěla
svým partem nazvaným Já si něco udělám do sborníku Pražský zázrak z dílny
uměleckého spolku LiDi, ke kterým kromě Douskové patřili také Jan Reinisch,
Lucie Lomová a Petr Ulrych.
Motiv pohádek, který je patrný už z názvu, jemně prolíná celou
sbírkou. Dousková sice už nevěří na Karkulky, Budulínky, sedm začarovaných
krkavců a podobnou pakáž, ale pomáhají jí nenásilně pospojovat stěžejní myšlenky
básní. Autorka je ve středním věku, všechny pohádky i iluze už přezrály,
popadaly dolů a ona si z toho utahuje: „Kam složil chudák Jiří hlavu/ Té
noci/ Krkavci i mravenci rychle zapomněli/ na svá předsevzetí/ Ryby jen
dokonaly dílo zkázy/ A vrátit/ Už šlo leda dvě tři plomby,“ píše třeba
v básni O živé vodě.
Přesto – pokud čtenář očekává přívaly ironie a vtipu, bude zklamaný.
Formálně to vypadá, že Dousková nebere svou poezii nijak vážně; její básničky
mají podobu často jen obyčejného čtyřverší. S přísně dodržovaným rytmem si
hlavu nijak neláme, zato tematicky verše nelze pojímat jen jako miloučké, ale
bezobsažné legrácky nebo slogany. Naříkavými, proklatě vážnými tématy ale šetří,
takže jestli jste na škole dostávali osypky při pochmurném rachocení o tom,
„jak na břehu řeky Svratky kvete rozrazil,“ tahle poezie vám neublíží.
„Já se mám dobře/ Já se mám sakra dobře/ Mám se do prdele dobře/ Na to se
vyser/ Říkám že se mám dobře/ Kurva/ Ať zase chvíli vypravuje/ někdo jinej,“
naváží se Dousková do oblíbených dialogů typu: „A co ty?“ – „Já dobrý, a
ty?“ v básni Vypravuj, jejíž název se s jiným obsahem objevuje ve
sbírce hned šestkrát. A Irena Dousková vypravuje dobře.
Vášnivým čtenářům té „opravdové a těžké“ poezie můžou heslovité rýmovačky
jako „Ne nebaví mě fantasy/ Nějaké další dotazy?“ připadat trochu pitomoučké (a
ekologům zase plýtvavě zbytečné – taková minibásnička si totiž nárokuje celou
jednu stránku jen pro sebe). Ale kolik lidí si ze školy nazpaměť pamatuje
nějakou z básní Antonína Sovy? O kolik oblíbenější a čtenější bývá
Christian Morgenstern se svými nonsensovými rybími zpěvy a půlnočními myšmi!
Dousková si nehraje na rozervanou umělkyni mučenou vlastní obrazností;
místo toho prezentuje solidní srozumitelnou poezii. Ta sice nemá tendence být
poetickou senzací, ale díkybohu ani nudit a vemlouvaně přesvědčovat o tom,
jak hnusný místo tenhleten divnej svět je.