Už názvem svého knižního opusu strakonický básník (a lékárník, jak se často
v jeho životopisech dodává), letos šestapadesátiletý, Jiří Staněk
naznačuje, že duševní harmonie nebyla plodovou vodou, jíž se fetus jeho nové
sbírky napájel. Staňkova sbírka nekončí poslední básní, nýbrž touto datací a
lokací: „Bohnice, červenec–srpen 2011.“ Co víc, tomuto výmluvnému
časoprostorovému údaji je vyhrazena celá samostatná stránka, dokonce
s pandánem ilustrace (autorem ilustrací je Miroslav Huptych), takže tvoří
zcela autonomní dvoustranu – dočista stejně jako jedna každá předchozí báseň.
V roce 2009 vyšel v Druhém městě básnický výbor Pornofilie,
jenž reprezentativním způsobem představuje Staňkovo tvůrčí úsilí v rozpětí
let 1975–2007, tedy od juvenilií do doby nedávné. Jeho editor (a nakladatel)
Martin Reiner v předmluvě uvádí: „[Staněk] sám tvrdí, že napsal víc básní
než Jiří Kuběna, což by znamenalo asi nejvíc ze všech žijících českých básníků,“
a dále: „většina vydaných sbírek jsou tudíž jen jakýmisi výbory z výborů
nebo naopak kratšími uzavřenými cykly.“ Lze-li tuto informaci považovat za
bernou minci, a nevidím důvod podezírat Reinera, že jakkoli přehání, pak nutno
konstatovat, že buďto Staněk v Blázineckých od základů změnil přístup,
„ukáznil se“ a z chrliče myriád veršů se přerodil v asketu, nebo se
jako zcela mimořádně přísný minimalista projevil odpovědný redaktor sbírky Miloš
Voráč. Ať tak, či tak, nebo ještě jinak (je samozřejmě také možné, že během své
hospitalizace Staněk víc básní prostě nenapsal), troufnu si říci, že
v konečném výsledku je vše to, čeho se sbírce nedostává na obvyklém rozsahu
(čítá pouhopouhých 25 krátkých, až velmi krátkých básní), vyváženo její
kvalitou.
Snad nejnápadnějším rysem Staňkova blázineckého koncentrátu je určité
ztišení. A to přibližně v tom smyslu, jako když někdo změní nikoli
styl hudby, ale hudební nástroje: řekněme přejde od varhan s tympánem ke
klarinetu s trianglem. Byť melodie jsou stále stejné nebo podobné, náladu
probouzejí přeci jen poněkud jinou. Pro příklad tohoto tvrzení ocituji hned
první báseň, která je v tomto smyslu velmi výmluvným vstupem: „Vysbírat /
hnízdům drobné / milodary ptačích / peříček snad dech / se ještě jimi zaznamená
/ postřehne: nevím. / Ty, stará básni, přítelkyně, / naleznou v tobě slova:
// Jichž se kovově dotknout / nesmí / ostří nabroušených nůžek.“ Kdo zná dobře
Staňkovu tvorbu, zůstane možná malinko znejistěn, asi jako když vstoupíte do
místnosti, kde je kapku šero, takže se musíte napřed chvíli rozkoukávat.
S touto instrumentální změnou je spojen jiný nepřehlédnutelný posun.
Nejen v citované vstupní básni, ale v celé sbírce notně ubylo
obsesivně erotických (občas až šťavnatě pornografických) „varhanních“ motivů a
příslušných rekvizit, které byly pro dosavadní Staňkovu poezii stejně
neodmyslitelné, jako jsou řekněme pro ruralisty motivy a rekvizity venkovského
života a spirituality. Staněk není jediný český básník, jehož imaginace je
„posedlá“ Erotem, ale na rozdíl třeba od Jiřího Veselského tyto „nezvladatelné
nápory pudů“ (Reiner, ibidem) zpravidla vyjadřoval s příměsí jakési až
hostility, nebo naopak přisáté zběsilosti, z čeho vznikaly typické
staňkovské lyrické eskapády: „Nahým rozkrokem se posadila / na žraločí kůži […]
cosi oplzlého bylo v jejích rytmických / pohybech […] potom / zkřivila ústa
jako kdyby rodila mnicha“ (b. „Asi Brno“, 1982). Tyto pro Staňka typické
invokace bezuzdné vášně, tu a tam ještě s lexikálním gustem přikrmované
náznaky blasfémie, v nové knize prostě nenajdeme. Blázinecké jsou taky plné
krve, copak o to, ale spíš než té, jíž duří sliznice a zuří slast, je to
ona faustovská „vzácná šťáva“ či divišovsky řečno „chrlení krve“, s níž
odtéká sám život: „Dost krve obratel ostřím / seklý, až oddělí se hlava“ (b. „Za
Francouzské revoluce“), „Nůž / tah smyčcem / přes strunu karotidy / nebo kýho
šlaka / otevřít maso poškoláka“ (b. „Diagnóza“; mimochodem druhá a poslední,
která se nějak jmenuje, ostatní básně jsou bez názvu), „Košer? / Smrt mi dala
košem. / Spleteným z proutí, z vrbového. / Ostří proťalo kůži povlak
masa / porcovalo se rituálně. Že by / vpravo nebylo to levé: gejzíre /
karotidy?“ V čem je Staněk kontinuální bez ohledu na to, co o čem
píše, je jeho pečlivá práce se zvukem, zvukomalebností. Aby si čtenář jeho
zvukovou paletu opravdu vychutnal, vřele doporučuji číst si ji nahlas, a dost
možná se nebránit ani (byť sebebizarnějšímu) nápěvu… Staněk je totiž bytostný
básník-muzikant. Krev, zvuk, tep, tón… Ostatně není náhodou, že Staňkova poezie,
a nejen ta v Blázineckých, je plná aluzí na Jakuba Jana Rybu, autora
v tuzemsku slavné mše, ale také sebevraha, jenž si podřezal břitvou nejen
obě zápěstí, ale i krční tepnu (ano: „přes strunu karotidy“); k tomu
ještě jednou z již citované básně „Diagnóza“: „sbor vánoční mše
v červnu / Jakube Jene nedošlo na / Platona na četbu vznešenosti.“ Narážkou
na Rybu je v celé Staňkově tvorbě i každá „borovice“ či „borka“
(„vyznání borka varhanního kůru“), neb právě pod tímto stromem se řečený hudební
skladatel zavraždil.
Ač jsou, jak již konstatováno výše, Blázinecké knihou víc než útlobokou
(navrhuji pro takové termín „útlobook“), nechybí v ní doslov. Martin
Skýpala v něm mezi jiným říká: „Nevím, zda je čtenář, který přečetl tuto
knížku, zná pohnutou historii jejího vzniku, či zda této historii vůbec hodlá
přikládat důležitost. Mýtotvorné biografické kritice možná odzvonilo, pravdou
ovšem je, že se jedná o knihu v kontextu Staňkovy tvorby výjimečnou a
značně osobní.“ Nu, těžko říci, nakolik a v čem skutečně výjimečnou a
o kolik a v čem skutečně osobnější knihou než Staňkovy přechozí
Blázinecké jsou. Pozoruhodnou – a do jisté míry i novou – tvůrčí gestikou
jsou ale dozajista knihou svébytnou, a nikoli jen příležitostnou sbírkou. Nebo
naopak „příležitostnou“ ano, ale v silném slova smyslu. Protože příležitost
dělá zloděje a Staněk je zloděj bravurní. Krade se nocí své imaginace
s kosou v ruce, zlehka jen našlapuje a čtenáři nelze se nezachvět,
neboť nejen čte, ale dost možná je i čten takovýmito verši: „Kosa podťala
stébla / svištivou šalbou palby / už leží naznak jako / ležím já s očima
dokořán / navracet šmolku nebi.“
Těším se na další Staňkovu sbírku a přeju mu k ní mnoho sil.