Alice barvitě sní o poklidném a spokojeném životě ve venkovském
ateliéru, o úspěšných dětech i o sobě samé jako o sice stárnoucí,
ale stále přitažlivé ženě plné moudrého nadhledu. Filmovým střihem se čtenář
ocitne v realitě a spatří předčasně zestárlou, opuštěnou ženu
v alkoholicky bezútěšné skutečnosti. Exulant se po letech vrací do vlasti
na návštěvu starých přátel. Navrátilcovu sentimentální náladu ale vystřídá
zdrcující rozčarování. Příprava svatby není jen příležitostí k setkání
nastávajících příbuzných, ale především panoptikální přehlídkou malosti,
zavilosti a čecháčkovského pokrytectví.
To jsou jen tři z dvanácti příběhů obsažených v povídkové sbírce
Doktor Kott přemítá, která je čtvrtou prozaickou knížkou Ireny Douskové (1964).
Epistolární próza Goldstein píše dceři (1997), poláčkovské vyprávění osmiletého
děvčátka Hrdý Budžes (1998) i hořký příběh mladé ženy stylizovaný do
deníkových záznamů Někdo s nožem (2000) vzbudily v době svého vydání
vesměs kladnou reakci kritiky. Autorka nyní přichází s příběhy, jež si
zachovávají všechny přednosti předchozích děl.
Stěžejním tématem většiny povídek je konfrontace banální reality se světem
snů a představ, které o sobě i o jiných chováme. Autorka vypráví
příběhy střídmým jazykem – i její styl je nekomplikovaný a prostý
jakýchkoliv literátských exhibicí. Za zdánlivou jednoduchostí je ale skryto
pronikavé pozorování a schopnost přesně vystihnout několika málo slovy
skutečnost, která nás obklopuje. Autorka již předešlými pracemi ukázala, že její
parketou jsou kratší, případně fragmentární literární útvary, a dvanáct povídek
zařazených do neobsáhlé sbírky to jen potvrzuje.