Sláva a bída stavu spisovatelského
Kdo je spisovatel, jaký je vztah jeho života k vlastním knihám, odkud čerpá náměty a témata, podřizuje dílo životu – nebo naopak život dílu?
Francouzský romantik Alfred de Vigny, žijící po skončení vojenské kariéry o
samotě v proslulé „věži ze slonoviny“, uveřejnil v roce 1835 prózu Sláva
a bída stavu vojenského. Jiří Kratochvil, žijící naopak plně uprostřed naší
současnosti, vydal letos nový román Femme fatale, kterému bych si dovolil
přiřknout podtitul Sláva a bída stavu spisovatelského.
Látkově je ale Kratochvilův román o všem jiném; je příběhem Kateřiny
Káníčkové, vyprávěným tělocvikářem a později majitelem fitness-centra Zdeňkem
Šťastným, jedním z jejích četných milenců. Kateřina je autorkou prvního
úspěšného polistopadového románu
a má být onou femme fatale. Výklad o tomto typu ženy (jako příklad je
uváděna Alma Mahlerová-Gropiová-Werflová, milenka Oskara Kokoschky) podává
vypravěči psychoterapeut Oldřich na stránkách 49–51. Jeden z Katčiných
milenců, kolečkář Zbyněk, končí dokonce sebevraždou a jeho matka ho tvrdě
pomstí. (Autor si neodpustil přiznání, že k této epizodě byl inspirován
vynikajícím filmem Romana Polanského Hořký měsíc). V druhé části knihy se
hlavní postava přesmykla ze současného Brna do doby Rudolfa II. a zase nazpět
– a to nikoliv silou fantazie, nýbrž pomocí injekce (!).
Pestrý kolotoč sexuálních eskapád hlavní postavy by mohl čtenáři připadat
přepjatý, kdyby se na jeho pozadí nevynořovala postupně stále naléhavěji
základní otázka knihy: Kdo je spisovatel, jaký je vztah jeho života k vlastním
knihám, odkud čerpá náměty a témata, podřizuje dílo životu – nebo naopak život
dílu?
Kratochvilův román není ovšem traktátem ani esejem o spisovatelství: je
plnokrevným vyprávěním, z něhož problémy spisovatelství vyplývají zcela
přirozeně, jako jakýsi druhý plán předváděných dějů. Na několika místech je ale
autor formuluje zcela explicitně, zejména v Krátké odbočce čili snu, který se
Katce zdál – v němž se autor setkává se svou hrdinkou. V tomto dialogu
zprošťuje vypravěč Katku viny za sebevraždu jejího milence Zbyňka: „… tvý
kardinální provinění je jinde… Rozhodla ses nadřadit své psaní všemu
ostatnímu, své i cizí bolesti. Zle, zle, jakmile tvůj život slouží
příběhům… To je trest za tvou rouhačskou opovážlivost:
seš teď zakletá v příbězích, to je tvoje past, to je tvoje peklo,
sestřičko… Proč mi říkáš sestřičko?… Taky jsem podlehl stejnému
pokušení… Prodal jsem svůj život za příběhy.“
Děj románu je samozřejmě nekonečně pestřejší a není účelem recenze jej
reprodukovat. Můžeme jen prozradit, že jedna část vyprávění se odehrává v
miniatuře království Rudolfa II. a že jeho dvůr si vypravěč nevybral náhodou,
neboť velká část textu má vysloveně
manýristický charakter. Nepřekvapí, že po návratu Katky do Brna ji
objeví na lavičce v parku truhlář Egon Treblík, jehož přední polovina těla je
obrovským orlem a zadní polovina lvem; manýristická obraznost nás tedy
neopouští ani v současnosti. A na Šilingrově náměstí Katka potká svou
dvojnici, avšak neosloví ji…
Pestrost fantastických momentů Kratochvilova románu by se mohla zdát
samoúčelná a více poplatná manýrismu, než je zdrávo, kdybychom si neuvědomili,
že čteme knihu o tvůrčí svobodě, o říši spisovatelské imaginace, o její slávě
i bídě, o jejích svůdných i zrádných podobách.