969 SLOV O PRÓZE
LUDVÍK NĚMEC: LÁSKA NA CIZÍM HROBĚ, DRUHÉ MĚSTO, BRNO 2013 969
Tu otázku zná každý, kdo se zabývá současnou literaturou. Může znít různě,
například: Co z „toho“ stojí za přečtení? – Chápu, že se laici takto ptají, ale
upřímně řečeno nemám to rád. Dnešní knižní produkce je obrovská, každý
z nás má jiný čtenářský vkus a skutečných literárních událostí, které
přežijí tlukot času, je jen nemnoho. Rozhodně míň než všelijakých cen a anket.
Nicméně v tuto chvíli mám štěstí – vím, co budu v příštích měsících
odpovídat: Přečtěte si knihu Láska na cizím hrobě.
Ludvík Němec je prozaik, který před desetiletími zaujal několika slibnými
texty, zejména románem Hra na slepo (1982) a povídkovou sbírkou Já jsem ta tma
(1996). Pak se ale z kontextu české literatury kamsi vytratil. O jeho
tvorbě tak rozhodně nelze říci, že by trpěla nadprodukcí.
Němcova přítomná kniha prezentuje pětici textů, čtyři z nich jsou
prózy, poslední představuje „něco“, čemu by nejvíce slušelo označení rozhlasová
hra. Všechny jsou však charakterizovány shrnujícím žánrovým podtitulem
„románky“. Což lze zjevně číst nejen jako odkaz na kratší délku a menší ideovou
nezávaznost jednotlivých textů, ale i jako autorovo přihlášení se
k romantismu. Tedy k životnímu pocitu a literární poetice, jež rozbíjí
opozici mezi vysokým a nízkým, krásou a ošklivostí, racionálním a emocionálním.
Oproti všednosti každodenních mezilidských vztahů staví uvolněnou fantazii,
city, vášně a také sex. Tuto Němcovu spontánní inklinaci ostatně naznačuje už
sám titul knihy, jenž svým propojením lásky a hrobu-smrti odkazuje až kamsi do
časů Máchových, přičemž – jak čtenář záhy pozná – nejde jen o odkaz
k poetice oficiálně vydávané romantické tvorby, ale také o spřízněnost
se soukromými deníky.
Němec jako by svými texty potvrzoval dávnou hravou úvahu Romana Jakobsona,
že v dnešní době by patrně Mácha čtenáře oslovil spíše evokací svých
erotických dobrodružství než jakýmsi Májem. A protože žijeme a čteme
v době, kdy literatura již nezná – skoro – žádné tabu, tak k Němcovu
psaní patří jak hojné popisy rozmanitých sexuálních situací, praktik a fantazií,
tak také značná frekvence všelijakých lůn a kund, údů a čuráčků, jakož
i slov typu píchání a mrdání. Romantický pramen tohoto výrazně mužského
psaní prozrazuje důraz na významovou polaritu a spřízněnost sexu a násilí, ale
také specifická adorace žen: ty tu jsou raněnými anděly, vypočítavými mrchami,
svůdnými i odpudivými děvkami… nikoli náhodou všemi pěti texty knihy
jako leitmotiv prochází postava „dárečku“ jménem Darja: krásná i odpudivá
kurva s dráždivou jizvou na rozseknutém rtu.
Jakkoli sex Němcově výpovědi na první pohled dominuje, není v ní
naštěstí tím hlavním. Autor nechce svým psaním pornograficky ukájet celkem
jednoduché a stereotypní pudy – dráždivá témata mu jsou jen východiskem
k intelektuální reflexi složitých mezilidských vazeb, citů a pocitů.
A také impulsem, jenž mu umožňuje rozehrát rej bizarních situací a příběhů,
u nichž navíc nelze rozlišit hranici mezi realitou, snem, uvolněnou
obrazností a výmyslem.
Projevuje se to hned v prvním románku nazvaném Nějaké nebe, jenž
vypráví příběh manželského páru po mnoho let úporně hledajícího tu správnou a
dokonale ukájející podobu sexu. Stanovený úkol dospět k vrcholnému požitku
jejich milování proměňuje v něco jako bojová cvičení, v experimentální
laboratoř aplikovatelných technik, což posléze vede až k rozkladu jejich
vztahu. Neboť zatímco ona racionálně vyhledává stále rafinovanější a velmi
tělesná potěšení, on se stále více ponořuje do nespoutaných erotických snů a
nedokáže mu v tom nezabránit ani její pokus tyto jeho fantazie
neutralizovat tím, že je za pomocí najaté prostitutky zhmotní a realizuje.
Postupně se tak ve svých snech zcela rozpustí a ztratí.
Je-li Němcův text takto zredukován na pouhou abstraktní dějovou
konstrukci, může vypadat jako relativně jednoduchá ilustrace předem dané teze.
Je to ale dáno tím, že jako recenzent nemám dostatek prostředků, jimiž bych byl
schopen popsat složitou a důmyslně se proplétající dějovou, narativní a
významovou hru, kterou autor kolem této výchozí konstrukce rozehrál, natož
postihnout všechna drobná překvapení, jež tu na čtenáře nachystal. To je snad ta
nejvyšší literární meta, které může prozaik dosáhnout: napsat přitažlivou prózu,
která je ale zároveň natolik literární, že ji nelze simplifikovat do několika
triviálních slov a vět. Protože v dobré literatuře svět kolem nás není jen
mechanicky a popisně ilustrován, ale prostřednictvím jazyka vytvářen, takže
každá jeho redukce znamená i ztrátu životnosti a schopnosti oslovit
adresáta.
Tuším, že kdesi v hloubce jednotlivých Němcových vyprávění je vždy
nějaká empirie, cosi spatřeného, zaslechnutého, ba i osobně prožitého. Tato
primární zkušenost, tematizovaná v připomínkách reálně existujících osob,
událostí a prostor, je však autorovi jen podhoubím, z něhož nechává na
povrch vyrůst plodnici velmi specifického literárního tvaru. V Němcově
psaní není totiž důležité téma, jako spíše autorova a čtenářova radost
z vyprávění a jeho možností. Hlavním subjektem tudíž nejsou postavy
vyprávěné, ale především sám vypravěč, nejednou osobní a ztotožnitelný
s autorem, či spíše s jeho autostylizací. Těžiště výpovědi přitom leží
v jeho schopnosti cítit a myslet literaturou, skrze literaturu a
v literatuře. Jednotlivé příběhy – příběhy těch druhých – jsou tímto
vypravěčem vytvářeny, rozehrávány a zpochybňovány, neboť je to on, kdo nedokáže
odolat pokušení všelijak si s nimi pohrávat, balancovat na hraně mezi
realitou a výmyslem, přiznaným i nepřiznaným, a tak své postavy zaplétat
i do velmi kuriózních a překvapivých okolností.
Jestliže tedy jako recenzent nejsem s to čtenáři spolehlivě tuto
narativní a významovou hru zreprodukovat, mohu mu snad nabídnout alespoň její
příslib. Pokud vás tedy zajímá, jak spolu v jedné próze mohou významově
ladit brněnské nádraží, vyžilá kurva, nedaleký striptýzový podnik, spisovatel
Rudolf Těsnohlídek, jeho sebevražda a podle Těsnohlídka nazvaný rychlík, jakož
i šmíráctví, vypravěčovo přátelství s básníkem Mirkem Huptychem
aHuptychovy vojenské sny o tajemství kabiny na jedné z bulharských
pláží, přečtěte si románek „Dírka“. A obdobná literární dobrodružství
můžete s autorem prožít ve vyprávění o hudebním teoretikovi, který
během lékařského vyšetření rekapituluje svůj život, včetně vzpomínek na záhadnou
děvku se zlatým zubem („Rezonance“), nebo ve vyprávění o nábožensky
založeném starci, kterého na sklonku života nečekaně dostihne smyslná
představivost („Lůno“). Poslední románek knihy je pak dramatickou metaforou
temných erotických žádostivostí i náhod rozhodujících o životě a smrti
(„Vybřežení“). Přečtěte si to.