KNIŽNÍ OKÉNKO PETRA HANUŠKY
Autor poznámky na knižním přebalu Richard Erml napsal, že to není román
o romanopisci Jaroslavu Haškovi. Má i nemá pravdu. Pokud si prozaička
Irena Dousková vybrala za hlavní postavu své nejnovější knihy nazvané Medvědí
tanec právě autora Osudů dobrého vojáka Švejka, pokud děj zasadila do přelomu
let 1922 až 1923 a ještě k tomu jej nechala odehrát
v Lipnici na Českomoravské vysočině, probouzí do velké míry ve čtenáři
očekávání, že půjde o beletrizaci posledních týdnů spisovatelova života.
A donutí ho sáhnout do své příruční knihovny po známé práci bohemisty Radka
Pytlíka Toulavé house a zkontrolovat si, nakolik je autorka v použitých
reáliích přesná a nakolik fabuluje, přibarvuje, dokresluje. Je to však jen jedna
– a nutno prohlásit nepříliš podstatná – stránka vnímání této prózy.
I když…
Irena Dousková je českým čtenářům známá především svou volně
autobiografickou trilogií Hrdý Budžes, Oněgin je Rusák a Darda, z níž
především první próza se stala téměř živoucí klasikou, a to i díky
divadelní adaptaci s Bárou Hrzánovou v hlavní roli. Medvědí tanec
patří do linie, v níž nepíše ani o sobě, ani o své širší rodině.
Příběh se odehrává na přelomu podzimu a zimy výše uvedených let a není jen
vyprávěním o posledních týdnech Haškova života. Haškovo „odcházení“ je však
nosným motivem, jehož obraz je sestavován z drobných příběhových epizod,
ale i ze vzpomínek na životní eskapády s kumpány a náhledů do
spisovatelovy prohlubující se samoty. Zatímco na počátku vyprávění čtenáře
zaskočí hodně drsný žert s židovským pogromem na přítele vinárníka Bondyho,
Haškova akčnost je postupně eliminována prohlubující se nemocí, která mu
znemožňuje nejen pohyb, ale i psaní.
Jak známo, poslední kapitoly Švejka diktoval písaři ze své matrace,
protože nemohl ovládat ani své ruce. Okruh těch, kteří za ním docházeli, se
kvůli jeho prchlivosti vyvolávané postupující nemohoucností zužoval, a vracejí
se k němu až ve chvílích jeho umírání. Dousková drobnými náhledy zkouší
modelovat Haškův charakter, pravdu o Haškovi, tajemství jeho třinácté
komnaty, aniž by se pouštěla do nějakých laciných spekulací či dokonce
skandalizací. Na konci příběhu sice zůstává stejný počet otazníků jako na jeho
počátku, ale ono možné je samo o sobě velmi zajímavé.
Vše se odehrává ve velmi komorním pochmurném prostředí, kterému dominuje
déšť, podzimní plískanice, příslovečná slota. O to emotivněji –
existenciálněji, jak píše Richard Erml – Haškovo dodýchávání působí.
Bylo řečeno, že román není jen o Haškovi. Dousková vedle ústředního
dějového momentu skládá několik malých dramat zasazených do dobového
společenského kontextu, který do odlehlé Lipnice doznívá ve formě článků
přetisknutých (či vymyšlených?) z dobového tisku. Masarykova republika má
za sebou jen několik málo let a určitě nebyla takovou tatíčkovskou selankou, jak
si ji dnes s oblibou přikrášlujeme. Úvahové fragmenty často působí jako
šipky házené a přesně trefované do srdce českého naturelu, až to někdy pravda
nepěkně zabolí.
A pokud jde o mikroživoty dalších malých hrdinů, určitě
k nejzajímavějším patří cesta katolického faráře do slepé ulice nenávisti
vlastních oveček či probouzející se revolucionářství proletáře – ševce Ferdy
Pokorného, který ze své lenivosti a zahnívání viní koho jiného než zločinné
fabrikanty. Medvědí tanec patří k nejzajímavějším prózám poslední doby.