Tělo jde ke smrti a poznává
Na Zimním dvoře Bohdana Chlíbce
Bohdan Chlíbec vydal po patnácti letech novou sbírku Zimní dvůr.
Změnil zde poetiku a příjemně překvapil kritiky, kteří mu přisoudili
prvenství v anketě Lidových novin Kniha roku.
A není divu: každá báseň je jako šlehnutí bičem v husté líné
mlze tělesné konečnosti.
Jak se stane intimní setkání čtenáře s textem? Jaká chemická reakce, jaký dotek je nezbytně nutný k tomu, aby mu vyjevil jeden ze smyslů básně? Protože není pochyb o tom, že smyslnost a smyslovost při intenzivním uchopení textu elektrizují nejhlubší struny u obou pólů nového páru. Podobně jako když poprvé ochutná žena muže nebo muž ženu a poznají bezpečně přirozenost dotýkání. Nelze to dost dobře vysvětlit. Je to danost. Danost je i moje setkání s texty Bohdana Chlíbce.
Za hranice těla
Napsala mi prozaička: „Pozdává se nám totiž, že překladatelé mívají ke svým
textům vztah nejněžnější. Snad se spolu nejvíc nazápasí. Nejvíc namazlí.“ Snad.
Snad klíč. Rozhodně ano. Překladatel čte velmi zblízka, vnímá všemi smysly,
každé slovo obrací v rukou, prohmatává, očichává, válí na jazyku, vymačkává
z něj tělesné šťávy, krev a sliny a šlem, opakovaně se v nich topí,
ztrácí odstup, vtahuje do sebe, prosakuje. Zmocňuje se. Snad operace podobná
chirurgické, kdy ruce jsou zabořené v záplavě krve a útrob, a přesto ne
-omylně (v ideálním případě) nahmátnou cévu, úpon, nerv, které celý
organismus znovu sladí. Nebo zas operace milostné, kdy smysly vnímají samy, bez
odstupu, jsou přímo uvnitř, a přesto se neztrácejí, nalézají neuralgické body,
které rozechvějí celé tělo.
Tolik tělesných příměrů z jediného důvodu. Chlíbcovy texty
k takovému čtení vybízejí. Už obálka, sytě žlutá, v barvě, kterou mám
z překladů Španěla Antonia Gamonedy spojenou s pronikavým vědomím
smrti. Z hrubého kartonu, který dovoluje hmatu hladit, přivlastňovat,
spouštět v hlavě představy zestárlé šupinaté kůže. Jestliže jsem
u Gamonedy psal, že smyslové vnímání je u něj sycené vědomím smrti a
poháněné představou konce a že rozkoš poezie se u něj opírá o rozpad
těla, pak u Chlíbce to platí možná ještě o něco silněji. Tělo,
respektive vědomí jeho konečnosti, sytí každý text. Nejen na té nejprostší
úrovni výběru slov, kdy v básni ožívají šlachy, žíly, žaludky, střeva, maso
a jeho nemoci. Ve vnímání těla došel Bohdan Chlíbec v české poezii nejdál.
Těla jakožto hranice, základního lidského omezení, ale zároveň jediného
prostředku, jediného nástroje, který člověk má k tomu, aby za ty hranice
pronikl.
Zářivá dekadence
Báseň je také tělo. Živý organismus, prožraný chorobami, prodřený,
promodralý, ale živý a směřující k smrti. A tedy jediný schopný podat
o tom svědectví. Kdy jindy než na sklonku, když už se to blíží, když už je
to na dohled. Proto ta údajná dekadence, o které se v souvislosti
s Chlíbcem někdy píše. Jenže dekadence zářivá, protože obrácená do sebe a
v sobě hledající sílu k poznání. Číst po srsti by mohlo snadno vést
k odsouzení pesimismu a skepse. Stačí ale pohladit text trochu proti srsti
a rozsvítí se elektrické výboje. Přesné Chlíbcovo psaní volí, ať už vědomě či
podvědomě, takový tvar, který básni vtiskne podobu těla, jež někam jde a
promlouvá. Souznění obsahu a tvaru, které mi tolik vtloukali do hlavy při
studiích na francouzském lyceu, by se na jeho textech dalo vyučovat. Podobně
jako se tehdy vyučovalo na textech Baudelairových. Nebo jako by se dalo vyučovat
na německých expresionistech. Odkazy volím vědomě. Na Baudelaira i na
Gottfrieda Benna jsem si vzpomněl u Zimního dvora, i u předchozí Temné
komory, několikrát. Ale srovnávání do intimního čtení nepatří.
Není to snadný úkol, překračovat sám sebe. Hranice je všude, nejasná,
neprůhledná. Odtud také pramení rozmazaný prostor, ve kterém Chlíbcovy texty
vězí, pošmourný, zapařený, zanesený sněhovou břečkou, kouřem, inverzí, případně
rovnou očním kalem. Je to věrný obraz básně jakožto těla, které hledá cestu ze
sebe a přirozeně tápe. Rozbředlost, matnost, rozmazanost patří zraku, který se
dívá příliš zblízka, který se snaží dostat co nejhloub, vlastní. A musí se
spolehnout na jiné smysly. U Chlíbce to někdy je sluch. Na rozdíl od
zašedlých, táhlých krajin, které se rozpíjejí v očích, zvuky jsou ostré,
řízné, jasné, jako by právě ony vnášely do zákalem stiženého těla poznání, které
je potřeba rozluštit, přečíst. „Prase vydá ryk.“ „Přejdi můstek, vraz tam zvuk!“
„Řetězy psů se hnou.“ I každá přímá řeč je jako šlehnutí bičem v husté
líné mlze, v níž se báseň rozvaluje při prvním ohledání.
Tělo básně zralé k oplodnění
Není náhoda, že tyhle – pravda poněkud temné – epifanické zášlehy
zprostředkovávají zvuky. Tělo básně, to je také hlas, tón. Stojí za to, číst
Chlíbcovy básně nahlas. Zjeví se rázem jakási trhaná, hrubá zvuková hmota, místy
podmáčená zdlouhavými, lepivými slovy, častěji podtrhovaná krátkými a chrčivými,
krev, lavór, kafr, cár, pryž, řiť, hmota, která znovu vyvolává představu nemocí
zchváceného dýchavičného těla v posledním tažení, z jehož pórů ale
prýští, nebo může prýštit, nový smysl. Jakožto motiv zvuk v Chlíbcových
textech razí a trhá, jakožto stylistický prostředek podepírá chatrné tělo básně
jako „vidle s trny vraženými mezi žebra“.
Tělo jde ke smrti a poznává. Báseň jde ke čtenáři a vyzývá k poznání.
Báseň jako tělo zralé k oplodnění, které mu může dopřát intimní a pronikavá
četba, když se jí zmocní. Opakovaně. Do zemdlení. Ležet pak s očima
dokořán, rozšířenýma údivem, se zvadlými údy. A říkat si: Co jsem se to
vlastně o sobě dozvěděl, zatraceně? A vědět, že vím něco víc, ač
netuším úplně přesně co.