Dan Bárta není pravdař. Nebo ano?
Knižní rozhovor Dana Bárty s Petrem Skočdopolem Žvaniti fér, který
právě vydalo nakladatelství Druhé město, se vymyká jak běžnému životopisnému
psaní, tak profilovým titulům, o knižních rozhovorech ani nemluvě. Čím to?
Žánr knižního rozhovoru se zdá být na první pohled jednoduchý, zkrátka si
zpovídaný i zpovídající párkrát sednou, něco u toho popijí a povídají.
Vše se nahraje, přepíše a po menší či větší, někdy žádné úpravě pošle do
tiskárny a na pulty… Někdy to potom dopadá i tak, že by otázky mohla
klást cvičená opice. Anebo sice nejsou otázky tak prvoplánové, až to do očí
bije, stejně však kloužou po povrchu, omezují se na faktografický popis a zcela
pomíjejí osobnost zpovídaného, nesnaží se jít do hloubky.
Nic z toho naštěstí neplatí pro dialog Bárta-Skočdopole, a to ani
navzdory tomu, že z vlastní zkušenosti vím, že dělat rozhovor právě
s Bártou není zrovna snadné. Zpěvák si zcela pochopitelně chrání své
soukromí, zároveň klade důraz na každé slovo, na jeho přesné vyznění – jak
sám říká v knize, vždy trpí, když pak dostane přepis k autorizaci a
vidí, že jeho věty byly překrouceny, proškrtány, dezinterpretovány, to vše
přitom proto, že bylo třeba rozhovor pokrátit, grafikovi se nehodil do jeho
představy o rozvržení stránky a podobně. Lze tedy pochopit zpěvákovu nechuť
k rozhovorům, nemluvě o často se opakujících, klišovitých otázkách
typu „proč jste začal zpívat?“ či „proč tak rád fotíte
vážky?“.
Petr Skočdopole je naštěstí zkušený novinář, zároveň jsou s Bártou
přátelé – to může být často naopak nevýhoda! – takže z každé
otázky i odpovědi je cítit vzájemný respekt: snaha zpovídaného podat co
nejpřesnější, nejvýstižnější odpověď, i to, jak Skočdopole svému partneru
naslouchá. Ovšem teď je namístě jedno vysvětlení: rozhovor se nekonal nad
diktafonem, vzhledem k již zmíněnému Bártově trvání na nezkreslených
formulacích probíhal po Skypu. Měl tak jistotu, že co napsal, skutečně zůstane,
podtitul Sebraná korespondence je tak zcela namístě.
Samozřejmě dojde i na obligátní témata, hodně místa je ale věnováno
Bártovým cestám, jeho názorům na společnost, na to, jak vnímá svou profesi a
cvrkot kolem ní – „zpívání je důležitější než zpěváctví“ říká
na jednom místě a dodává, že moc to ale nenese. I to je jedno z témat,
Bártova možná až umanutost, velice sympatická, držet se vlastní cesty a nenechat
se zlákat showbyznysem. Koneckonců, může si dovolit to tvrdit, jeho život to
potvrzuje. Role zpovídaný-zpovídající se zde přitom prolínají, zajímavý je
například dlouhý dialog, v němž se Skočdopole za Bártova komentování
pokouší dešifrovat jeho texty.
Jak tedy Bárta z textu Žvaniti fér vychází? Inu, jako velice
sympatický chlapík, který si je vědom své ceny a toho, co umí, zároveň však
z toho nepadá na zadek, jako muž, jemuž lze věřit každé slovo, který si
nelibuje v siláckých prohlášeních, nicméně má jasno a nemá problém
s tím říct, co si myslí -, možná i proto bývá v některých kruzích
označován za „pravdaře“. Ovšem toto skrytě hanlivé označení můžeme
vnímat i jako poctu. Ano, Dan Bárta v knižním rozhovoru s Petrem
Skočdopolem říká pravdy – ty své. A je na čtenáři, jak se s nimi
popasuje…
JOSEF RAUVOLF, autor je překladatel a publicista
Lidové noviny, 27. 11. 2013